onsdag 22 oktober 2014

Att inte vilja se

Det här är den fjärde boken i Jan Guillous serie Det stora århundradet. Serien tillhör mina favoriter och jag har tyckt om alla böckerna. I den här boken får man mestadels följa den äldsta brodern Lauritz men även de andra finns självklart med. Jag har läst en del kritik som menat att det inte kan ha varit så att Lauritz varit så ovetande om världsläget, särskilt det i Tyskland, som han är. Själv tänker jag mig att det ju är en fiktiv bok och att jag själv periodvis är mycket ovetande om vad som händer i världen trots dagens informationsflöde, jag hinner inte alltid ta del av flödet utan gör annat istället (som att läsa böcker om saker som hände förr i tiden...).

Ibland blir jag lite irriterad på Lauritz gällande hans selektiva blindhet gentemot sin fru. Samtidigt tror jag att det ändå går att dölja väldigt mycket för människor som står en nära om man vill. Dessutom är han ju upptagen med ett brobygge som den här gången inte får gå fel, jag passerade faktiskt bron i somras, vilket jag får förmoda kräver en hel del fokus. Vem har inte mött äldre farbröder som mest bara har koll på sitt eget? Jag har då träffat flera.

En bra bok och jag hoppas på fler delar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar