tisdag 7 oktober 2014

Aukko taivaassa

Av Antti Tuuri. Det här är en bok som överraskade mig på många sätt. Jag fick den i födelsedagspresent tidigare i år och när jag sedan meddelade givaren att jag läst den sa hon att hon inte alls visste något om boken och inte hade läst den själv. Ibland blir det bra när man väljer något lite på måfå sådär och ger bort. Jag har mest tänkt mig att Tuuri skriver historiska romaner av olika slag, mest om krig, vilket gjorde att jag blev rätt förvånad när jag fick den här.

Här flyttar huvudpersonen från Finland till Kanada för att arbeta med skogsbruk, hugga ner träd mest. Jag är inte helt säker på när boken utspelar sig, minns faktiskt inte om det någonsin skrevs rätt ut, men jag skulle kunna tänka mig omkring 1970-tal. Den tid då många finländare arbetskraftsutvandrade. Det känns hyffsat modernt men inte internetmodernt om jag säger så. Huvudpersonen blir varnad för att ge sig i kast med traktens indianer men struntar i det.

Jag tyckte om boken och blev positivt överraskad över innehållet. Finsk skogsarbetare i kanadensisk ödemark låter ju kanske inte så upphetsande men det var intressant och bra. Tydligen baseras boken på någon verklig händelse men det har jag inte läst på om.

Vähän suomeksi:
Palson parempi kirja kuin ensin luulin! Kiinnostava ja yllättävä, helppo lukea vaikka suomi on minun kankeampi kieli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar