fredag 3 oktober 2014

Bokbloggsjerka

Det var länge sedan jag hakade på jerkan hos Annikas litteratur- och kulturblogg men nu gör jag det igen. Den här veckan handlar det om vi planerar läsningen eller inte, lite mer exakt så här:
Planerar du vad du ska läsa och när och hur går du i så fall till väga?
 
Mitt svar på det blir både ja och nej. Jag skriver upp en hel del intressanta titlar och markerar massor på goodreads. Ibland bestämmer jag att när den här boken är klar så ska jag ta den där. Men mer än så blir det inte planerat. Hittar jag något intressant i att läsa-hyllan hemma så börjar jag på den om jag känner för det. Behöver jag en bok på jobbet hämtar jag en i bokrummet alternativt lånar som e-bok och då tar jag eventuellt något på att läsa-listan eller så något helt annat. Jag läser därmed också oftast flera böcker samtidigt, en på datorn, en hemma och en som åker med i väskan till exempel.
 
Regler
  1. Skriv in urlen till ditt inlägg om ”jerkan” i kommentarsfältet så att vi lätt hittar till ditt inlägg. (Det är alltså inte adressen till din bloggs huvudsida som ska skrivas in här).
  2. Besök andra bloggar genom att klicka på deras ”jerka”inlägg. Hitta nya bloggar att följa. Skaffa nya vänner. Prata om böcker. Skryt upp dina favoritförfattare. Ha kul!
  3. Sprid information om jerkan så att så många som möjligt hittar hit och kan dela med sig. Ju fler vi blir desto fler nya bokbloggar kommer vi att hitta under resans gång.
  4. Besvara följande fråga i ditt inlägg (det blir en ny fråga varje vecka!):
 

13 kommentarer:

  1. Goodreads (och Boktipset.se) är mycket riktigt en källa för att hitta intressanta böcker som man bara helt lätt skulle kunna tänka sig planera att läsa. Skulle bli alltför digert om man tog den planeringen på allvar sen... ;-)

    SvaraRadera
  2. Rec.ex är det enda jag planerar , resten får bli spontant.

    SvaraRadera
  3. Bokrum på jobbet!!! Men det låter ju alldeles förträffligt

    SvaraRadera
  4. Ja, det är alldeles utmärkt. Jag kan dessutom inbilla mig att det är arbete att läsa böckerna som finns där eftersom jag ju då kan rekommendera dem till mina elever :-)

    SvaraRadera
  5. Jag började skriva läsplanering för så där tre år sedan, innan dess bestämde jag mig för nästa bok när jag hade lite kvar i den jag höll på med. Med bokbloggen har antal inköpta böcker tredubblats, men tyvärr har lästakten inte alls hängt med. Så nu finns det hundratals böcker att välja mellan, det klarar jag inte med så kort varsel :)

    SvaraRadera
  6. För mig blir det att prioritera rec.-ex och sedan blir det det jag är sugen på för tillfället.

    SvaraRadera
  7. Jag läser också flera just nu, så ett är ett prioriterat recensionsex, en är en egen bok och på prakitken läser jag ett läsexemplar. Då får jag det ganska blandat och bra :)

    SvaraRadera
  8. "Behöver jag en bok på jobbet" - vad härligt det låter :)

    SvaraRadera
  9. Jag läser recensionsexen i första hand. Sedan blir det inspirationsläsning inför mitt eget skrivande. Ofta sanmanfaller detta.

    SvaraRadera
  10. Jag har ofta en fysisk bok och en e-bok på gång samtidigt, men just nu så blir de påbörjade e-boken aldrig klar.

    SvaraRadera
  11. Jag läser också gärna flera böcker åt gången, 2-4 brukar vara igång samtidigt. Min läsning baseras mycket på känslor och humör. Rec-ex försöker jag planera in så gott det går.

    SvaraRadera
  12. Jag har märkt att om en bok är på gränsen till för seg/ointressant så tar det extra länge att läsa om det är en e-bok (och jag läser på datorn) än om det är en pappersvariant. Wolf Hall är ett rätt bra exempel på det, tog evigheter att läsa.

    SvaraRadera
  13. Jag är relativt välplanerad i mitt läsande och helt lössläppt i mitt bokköpande...

    SvaraRadera