fredag 24 oktober 2014

Comanche Magic

Av Catharine Anderson. Det här är del fyra i en serie om just fyra böcker. Den första har jag skrivit om tidigare tror jag, den andra också. Jag gjorde en liten Adlibrisbeställning och velade mellan den här och trean. Borde ha tagit trean, jag tror att den är bättre. Den här var lite väl gulligull och fjantig.

Författaren har en fin ambition i början där hon skriver om sin egen mormors mor (tror jag att det var) som blev lämnad ensam med flera barn när hennes man drog till Australien för att finna lyckan. Mormorsmoren gjorde som man inte fick och flyttade in hos en änkling och hans barn för att arbeta åt honom. Det gick inte för sig då utan en kvinna i en sådan situation skull hellre svälta ihjäl än bo ihop med någon som hon inte var gift med. Så såg det ut då och säkert är det fortfarande på liknande sätt i (för) många av världens länder. Det är en fin utgångspunkt tycker jag att vilja skriva om någon som lyckas ta sig upp från botten av samhället.

Tyvärr är det nog en väldigt svår balansgång mellan att skriva en sådan historia på ett relativt realistiskt sätt och på ett sätt som blir väldigt fånigt. Det här är alltså en bok som hamnat på den fåniga sidan. Det blir allt för mycket hjälten som upptäcken och räddar den stackars hjältinnan. Nej, läs någon annan av de ungefär en miljon bra romanceböcker som finns istället för den här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar