torsdag 2 oktober 2014

Fördelarna med en kollaps

Av Jonathan Tropper. Jag har sneglat på Troppers böcker flera gånger, det är något med omslagen som jag tycker om. Det gäller egentligen alla omslag från Gilla-förlag. Nå i alla fall lånade jag den här som e-bok (det har jag nyligen upptäckt är jättebehändigt) och läste på datorn.

Det mesta handlar om Silver som tidigare var med i ett band som hade en hit, nu är han skild och spelar mest på bröllop. Han har en dotter ihop med ex-frun. Dottern har han inte så mycket relation till eller med men när hon oväntat kommer med ett stort besked börjar de hitta tillbaka till varandra. Silver bor på en slags ungkarlshotell och där har han några vänner som kanske först är ytliga men med vilka det blir en djupare vänskap med tiden. Silver får en stroke men vill inte låta sig opereras vilket ställer till det en del med dottern, ex-frun och vännerna.

Jag har inte läst något av Tropper tidigare så jag har inget att jämföra med men jag tycker om den här boken, den är rolig och träffande. Den är inte särskilt lång men rymmer en hel del och samtidigt som den är rolig är den faktiskt lite sorglig också. Lite som En man som heter Ove (men Ove är roligare). Jag gillar karaktären Silver som är rolig, stark och samtidigt rätt ynklig, i relationer med de han faktiskt tycker om.

En bok som kan läsas bara som lättsam underhållning eller som något lite mer.

2 kommentarer:

  1. Tyckte också om den här :)

    SvaraRadera
  2. Jag ska nog våga mig på fler av Tropper tror jag :-)

    SvaraRadera