torsdag 9 oktober 2014

Jaktmark

Av Helene Tursten. Jag fortsätter mitt e-bokslånande med en svensk deckare. Vanligtvis brukar jag läsa deckare under sommaren men i somras blev det inte riktigt så många. Så nu har jag istället ett deckarsug och helst svenska deckare, de har en speciell känsla tycker jag. Jag kommer inte ihåg när jag läste en av Tursten sist men det kan ha varit sommaren -05 när jag jobbade i Österrike och fick böcker med posten hemifrån. Jag vill minnas att den jag läste då dessutom var på finska.

Vad jag vill säga är att det var på tiden att jag läste en Tursten igen. Det här är som jag förstår en rätt ny serie, den om Irene Huss verkar avslutad. Huvudperson är polisen Embla som bor i Göteborg men har rötter i Dalsland. Jag tror att jag fastnade för den här eftersom den börjar med älgjakt och det är ju aktuellt hela hösten. Dessutom hakade jag upp mig lite på det eftersom de verkade sitta på samma pass hela hösten oberoende av väder, vind och hundförare vilket för mig låter lite underligt. Men det kanske är så det går till i Dalsland, vad vet jag.

Jag tyckte i alla fall om boken, den var som en svensk deckare ska vara tycker jag. Rätt jordnära samtidigt som brottet givetvis är spektakulärt. Jag ser fram emot att läsa fler böcker om Embla. Förövrigt tycker jag att namnet känns lite krystat men det har i alla fall en förklaring. Svenska deckare ska ju vara "vanliga"! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar