onsdag 15 oktober 2014

Persikosommar #2 och #3

 
Alltså det här med bilder driver mig till vansinnets rand. Ja nu fick jag dem i alla fall bredvid varandra men texten hamnar här under. Nog med svammel om det och till böckerna istället.

Det här är del två och tre i en serie som börjar med boken Persikosommar som jag läst för flera år sedan (vi har haft den på jobbet, nu verkar den dock försvunnen). De här två hittade jag i en sådan där stor låda med böcker som brukar finns på typ Ö&B, Coop och Ica på somrarna. Till en kostnad av tio kronor styck tyckte jag det var värt att köpa, läsa och sedan skänka till jobbets bokrum. Jag tyckte om Persikosommar men blev väl inte överförtjust i de här två. Jag tror att det kan bero på en av karaktärernas moralpanik över att ha mist sin oskuld, hon var helt med på saken med en kille som hon hade ett förhållande med. Helt normalt och inget att få moralkval över tycker jag. Men det är ju rätt vanligt förekommande i amerikanska ungdomsböcker så helt förvånad var jag väl inte. Det förstörde ju dock lite av läsningen.

Annars är det bra böcker som tar upp många bra saker om kompisskap, föräldrar och vad man ska göra med sitt liv. Stanna i småstaden och ta över efter föräldrarna, plugga i storstaden eller något helt annat. Kanske en aning stereotypa livsval men det är inte de karaktärer man (jag i alla fall) först tror vilket överraskar trevligt. En läsvärd serie som man nog kan diskutera en hel del kring.

Så här står det på förlaget sida om den sista boken i serien, man får nog något litet hum om vad de handlar om:

Återföreningar och överraskningar Det var som om hela året försvann i samma stund som hon satte fötterna i gräset där hemma. Hon drog ett djupt andetag och lät sig omfamnas av kompisarna. Det kändes som att pusta ut av lättnad fast hon inte hade märkt att hon höll andan. Hon var hemma. Hemma, där alla talade samma språk som hon, där alla delade hennes förflutna och allt var enkelt. Leeda tror att hennes besök hemma kommer att vara över snabbare än hennes nya storstadspojkvän hinner stoppa en taxi - men ett oväntat arv lägger ett stort ansvar på hennes axlar. Murphy valde New York och lämnade sin pojkvän kvar i Bridgewater. Nu måste hon åter möta den hon en gång vände ryggen till. Birdie får en snabbkurs i hur man släpper taget och lär sig hur man går vidare även när hjärtat verkar brista. Ett år har gått och medan persikorna mognar återförenas de tre vännerna på Darlington Orchard. Tillsammans upptäcker de att den framtid som verkat så förutsägbar bjuder på nya överraskningar.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar