fredag 17 oktober 2014

Pojken i randig pyjamas

Av John Boyne. Den här boken dök upp på skolan och jag var mycket skeptisk till läsning. Någon gång för flera år sedan har jag nämligen sett en del av filmen som jag tyckte var urtråkig, jag såg inte ens klart hela. Men när min kollega sa att den var bra och att jag borde läsa den för att vi borde köpa in den i klassuppsättning så läste jag ju givetvis. Och vilken bra bok det är!

Filmen måste ju ha varit riktigt dålig alternativt var jag på dåligt humör när jag såg den. Andra världskriget är något som jag tycker är mycket viktigt och som jag tycker bör ha rätt stort fokus i skolan men böcker som passar att läsa under tiden är det inte väldigt gott om. I flera år har jag läst Godnatt mister Tom som är riktigt bra men jag känner att jag snart kan den utantill. Det andra alternativ jag kommer på är Anne Franks dagbok men jag är inte jätteförtjust i den och har därför svårt att "tvinga" elever att läsa den. Den här boken däremot tror jag kommer att passa utmärkt i klassuppsättning. Den är inte särskilt lång, den är lättläst och bitvis rolig. Det viktigaste är dock ämnet den behandlar, andra världskriget, koncentrationsläger och delvis också vad som händer vanliga människor i krig. Jag tänker mig att man kan introducera boken genom att prata om titeln och omslaget och därmed borde man kunna skapa läsintresse.

Så här står det på förlagets hemsida om boken:
Pojken i randig pyjamas börjar i Berlin 1942. Den nioårige Bruno kommer hem en dag och upptäcker att alla hans saker håller på att packas i lådor. Hans pappa har blivit befordrad och hela familjen måste flytta till ett annat hus långt, långt, borta där det inte finns någon att leka med och inget att göra. Ett staket sträcker sig så långt ögat kan nå och på långt håll kan han se de märkliga människorna som staketet skiljer honom från. Bruno, som drömmer om att bli upptäckare, bestämmer sig för att ta reda på mer om sin omgivning. På sin vandring träffar han en pojke vars liv och situation är helt olika hans egna och deras växande vänskap får förödande följder. 

Jag tycker även om boken på grund av sättet den är skriven på. Man får följa Bruno och hans synvinkel på världen vilket betyder att allt inte alltid är kristallklart och vissa saker inser man som läsare först efter ett tag (vart de flyttar till exempel). Det är hemsk läsning samtidigt som det är jättebra så läs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar