onsdag 1 oktober 2014

Sigrid


Av Johanne Hildebrandt. Jag blev riktigt glad när jag fick den här som recensionsexemplar av förlaget, som e-bok dessutom vilket är väldigt behändigt. Tidigare har jag läst böckerna om Freja, Idun och Saga i samma serie. De tyckte jag om även om de kanske bitvis inte känns riktigt genomarbetade, det är svårt att förklara men kanske att de är lite väl lika Harlequins utgivning. Fast bättre. Men oavsett så hade jag rätt höga förväntningar om den här och de ökade lite till när jag läste förlagets beskrivning av boken.

Först finns en beskrivning av Sigrid och Svend, sedan kommer den här texten: När Sigrid och Svend möts inleds en episk kärlekshistoria, fylld av ödesdigra val och brutna löften som kommer att förändra hela Norden. Och det var nog där det blev fel med mina förväntningar på boken. Jag trodde att det skulle vara lite mer kärlekshistoria helt enkelt och det tyckte jag inte riktigt att det var.

Det tog ett tag innan de alls träffades, de hade en trevlig natt ihop och det var allt. Sedan var det inte så mycket mer med den historien tyckte jag. Kanske kommer det en till bok där man får veta mer om hur det går? Det kändes i alla fall som att det skulle finnas saker att skriva mer om.

Jag tycker inte heller riktigt att det här med Sigrid Storråda kom fram så mycket som det kunnat. Även om det inte finns mycket känt om henne som historisk person så antyder ju namnet Storråda att hon var duktig på rådgivning och påverkade politiken i den ena eller andra riktningen.

På det stora hela kändes det som att jag läste boken med andan i halsen och väntade på Händelsen med stort H som skulle få igång alltihop. Det kan ha varit mitt eget fel att det blev så för att jag hade fel sorts förväntning (kanske hade En enda natt i för färskt minne?) men besviken blev jag i alla fall. Jag funderar dock på att läsa om den med andra glasögon bara för att dubbelkolla min uppfattning, jag vill gärna tycka om den nämligen.
När Sigrid och Svend möts inleds en episk kärlekshistoria, fylld av ödesdigra val och brutna löften som kommer att förändra hela Norden. - See more at: http://www.forum.se/bocker/svensk-skonlitteratur/s/sigrid/#sthash.TyORTj3Z.dpuf
När Sigrid och Svend möts inleds en episk kärlekshistoria, fylld av ödesdigra val och brutna löften som kommer att förändra hela Norden. - See more at: http://www.forum.se/bocker/svensk-skonlitteratur/s/sigrid/#sthash.TyORTj3Z.dpuf
När Sigrid och Svend möts inleds en episk kärlekshistoria, fylld av ödesdigra val och brutna löften som kommer att förändra hela Norden. - See more at: http://www.forum.se/bocker/svensk-skonlitteratur/s/sigrid/#sthash.TyORTj3Z.dpuf
När Sigrid och Svend möts inleds en episk kärlekshistoria, fylld av ödesdigra val och brutna löften som kommer att förändra hela Norden. - See more at: http://www.forum.se/bocker/svensk-skonlitteratur/s/sigrid/#sthash.TyORTj3Z.dpuf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar