måndag 13 oktober 2014

The Knight

Av Monica McCarty. Av en slump upptäckte jag att den här novellen finns att läsa alldeles gratis, information om det finns här.

Novellen ingår i serien The Highland Guard och sägs vara del 7.5, en slags sidohistoria kanske man kan säga. Den håller ungefär samma stil som de andra böckerna i serien (i alla fall de jag läst). Nu när jag tittar närmare verkar jag inte ha skrivit om den här på bloggen så jag får nog ta och göra någon slags sammandrag. Jag tyckte att The Knight hade vissa onödigt långa passager som egentligen inte hängde så mycket ihop med huvudhistorien som ju är en kärlekshistoria, det är ju romance på rätt hög nivå tycker jag det här.

Böckerna utspelar sig under Robert the Bruces storhetstid i Skottland och alla manliga huvudpersonerna ingår i något som kallas för The Highland Guard. Lite krasst uttryckt är det samma historia berättad flera gånger med lite olika namn och så. Men om man inte ska vara krass (varför skulle man det egentligen när det handlar om en så lättläst och trevlig genre som romance?) så är det bra och underhållande böcker. Det är inte för mycket sockersött och svimmande hjältinnor. Istället finns det rätt så starka kvinnor med en hel del att säga till om. Jag gillar även att författaren gjort sin research och inte är helt ute i det blå när det gäller historisk korrekthet, lite får man ju som läsare köpa att historian skrivs om för att passa historien så att säga.

Jag har utöver novellen läst de här böckerna:
Jag gillade The Saint bäst eftersom den kvinnliga huvudpersonen där är självständig och stark. I jämförelse så är motsvarande karaktär i The Viper lite mesigare och våpigare. Och ja, jag kommer nog att läsa alla delarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar