onsdag 5 november 2014

Ferryman

Ja här ligger jag efter men tar tag i det igen nu. Har läst en del spännande på sista tiden och faktiskt gjort små anteckningar, ska försöka fortsätta med det har jag tänkt.

Ferryman av Claire McFall köpte jag i Edinburgh i våras och den är: Shortlisted for the YA category of the Scottish Children's Book Awards

För 2013 om jag förstått det hela rätt, det var alltså extra roligt att faktiskt ha köpt den i Skottland.

Dylan är på väg för att träffa sin pappa för första gången, hon åker tåg och tåget råkar ut för en olycka i en tunnel. Dylan tar sig ut ur tågvagnen och vidare ut ur tunneln, väl utomhus funderar hon på var de andra överlevande och räddningspersonalen är. Den enda hon ser är Tristan som sitter en bit bort. De börjar en resa tillsammans, först förstår inte Dylan varför men sedan går det upp för henne att hon dött och att Tristan är hennes färjkarl som ska ta henne till det ställe där man hamnar efter att man dött.

I början tyckte jag att boken var lite långsam men sedan tog den riktig fart. Tristan och Dylan blir först vänner och sedan lite mer, vilket gör att Dylan inte vill till det där stället där man hamnar när man dött. Det var ungefär då det blev riktigt spännande. Det är en bra bok och jag tror att den passar rätt bra för de som ska börja sin läsarkarriär på engelska, språket är inte för svårt eller komplicerat. Jag gillade hur himlen eller vad det nu är fungerar, hur Dylan liksom vänder på alltihop och så var slutet riktigt bra. Jag tycker om böcker som har relativt tydliga referenser till litteraturhistorien och historien över huvudtaget och det har den här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar