onsdag 12 november 2014

Medan mörkret faller

Av Anna Lihammer. Jag letade på bibliotekets sida för utlån av e-böcker och hittade inte riktigt vad jag sökte (lättsmält måbra-bok) så då tittade jag efter deckare som ju är näst bäst i kategorin måbra/feelgood. Den här lät så intressant så jag vare tvungen att låna den. Det som var intressant var att den utspelar sig på 1930-talet strax innan andra världskriget. Just nu har jag någon slags andravärldskrigstema och läser bland annat en bok om kriget i finska Lappland då den här passade bra in tyckte jag. Dessutom  tyckte jag att det var spännande med en deckare som utspelar sig innan all den teknik som poliser idag använder fanns. Jag visste inte heller att det funnits polissystrar men det googlade jag och det verkar stämma.

Den här boken var på sitt sätt rätt obehaglig med morden och de rätt detaljerade beskrivningarna av dem. Dessutom finns även lagen om sterilisering av "sinnesslöa" med i boken och bara den är obehaglig. För att inte tala om beskrivningarna av Anatomiska institutionens källare i Uppsala och likhanteringen. Äckligt men bra och spännande.

Så här står det på förlagets hemsida: Anna Lihammers skönlitterära debut är en skarpsynt och skrämmande kriminalroman som mycket skickligt väver samman en fiktiv mordutredning med verkliga händelser från denna tid. Medan mörkret faller är första delen i en planerad serie om kriminalkommissarie Hell.

Jag läste den texten alldeles nyss och hade faktiskt ingen aning om att vissa av händelserna var baserade på verkligheten (annat än steriliseringslagen). Nu känner jag att det vore intressant att ta reda på vad mer som ska ha skett i verkligheten. Det ska även bli trevligt att läsa fler delar i serien då det finns en del frågetecken om kommissarien ovan som jag gärna får reda på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar