fredag 14 november 2014

Ryttarna

Av Mats Wahl. Mats Wahl tillhörde mina favoritförfattare när jag själv var i tonåren, jag minns att jag tyckte väldigt mycket om till exempel Lilla Marie (som jag tror förtjänar en omläsning). Vinterviken var inte en favorit men jag tyckte att den var okej, den verkar annars tillhöra standardfavoriterna vid helklassläsning. Jag har inte läst den med mina elever då jag själv minns att jag hoppade över allt det där om O bröder. Ormfågel har jag läst i helklass de senaste två åren och den har varit uppskattad. Den här kom som ett cirkulationsex till skolan och jag och min kollega har båda läst den och tyckt om den.

Det är en slags dystopisk framtidsvision av Sverige. Det är gammal och framtida teknologi som blandas och det tycker jag är rätt roligt. Intressant att se vad författaren väljer att behålla från vår egen tid och vad som är nytt, extra roligt förstås att de har hästar. Man får följa en familj som har någon slags fejd med en grannfamilj och hur den utvecklar sig. Elin är huvudperson och hon skjuter en man och får på så sätt fejden att blossa upp igen. Hennes bror tillfångatas samtidigt och när hon skickas för att förhandla om hans frisläppande överraskas hon av ett blodregn och en hel del annat när hon söker skydd.

Boken är riktigt bra och spännande. Den ska utspela sig ungefär 50 år fram tiden vilket ju faktiskt inte är så mycket. Scenariot känns faktiskt rätt så realistiskt och därmed lite skrämmande. Miljökatastrofer är på något sätt ett ständigt aktuellt framtidsscenario.

Det finns massor av information om boken och hur författaren tänkt om boken på hans hemsida,  vill man läsa den i helklass är det en riktig guldgruva för att skapa uppgifter och diskussioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar