tisdag 11 november 2014

Transcendence

Av Shay Savage. Hittade den här boken i romance-kategorin i Goodreads Choice Awards och tyckte att det lät så osannolikt att jag var tvungen att läsa den. Det här är alltså en historia berättad ur Hans perspektiv och i princip helt utan dialog. Det eftersom Han är en neandertalmänniska, eller något sådant,  och helt enkelt inte har den sorterna språk. Hon råkar ramla genom tiden och hamna i Hans fångstgrop. Ni förstår alla varför jag var tvungen att läsa eller hur? Det låter komplett vansinnigt och som ett utslag av dålig smak delux.

Jag ändrade mig dock lite när jag läste vad författaren skrivit i början av boken. Lite fakta om varför Han inte kan prata (men göra vissa ljud samt känna igen dem) men det som jag tyckte var bäst var att hon avslutar med att säga att om du tycker att det inte hänger ihop eller om du är neurolog och muttrar om att det är skitsnack alltihop så muttrar hon om författares frihet att dikta ihop vad de vill. Det tyder på en bra inställning till underhållningslitteratur tycker jag. Författaren har gjort viss research men där verkligheten har brister ordnar författaren det ändå.

Själva historien kan ju alla räkna ut själva utan att jag behöver orda mer om det men en anledning till att läsa den här boken är just att det är Hans perspektiv den är skriver ur. Inte bara för att Han inte har något språk utan för att det är Han och inte Henne som man får följa närmast. Jag har inte läst särskilt många romance-böcker där det faktiskt är så, jag kan nog inte komma på en enda faktiskt. Det var rätt uppfriskande och om någon har tips på romance som är skriven ur samma perspektiv tar jag gärna emot tips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar