onsdag 10 december 2014

Oj, oj

Nu var det länge sedan jag skrivit något. Jag skyller lite på den sedvanliga slutet på terminen-arbetsbelastningen. Hur jag än försöker planera så att det ska vara ungefär lika mycket att göra hela tiden så blir det aldrig så. Det mesta har dock varit roligt och jag har gjort lite nya uppgifter samt provat lite nytt med en klass. Jag har introducerat Hungerspelen för en klass och där var det en elev som läst hela serien. Vilket är jätteroligt men samtidigt lite extra arbete för mig eftersom jag måste hitta något bra att ersätta den med. Jag besökte bibblan och hittade Delirium, Cinder och Legend som jag tänkte kunde vara något åt rätt håll. Kravet var att det skulle vara en slags dystopi (Cinder kanske inte riktigt passar där men det var en chansning ifall att eleven skulle ha läst de andra två). Legend av Marie Lu var den enda jag själv inte läst tidigare men det visade sig vara en riktigt bra bok.

June tillhör en familj ur eliten i Republiken. Republiken ligger i ständiga krig med Kolonierna så det behövs rätt mycket soldater av olika slag. June är en sådan, dessutom den som fått allra högst poäng på det test alla tioåringar måste genomgå som bestämmer vilken väg de kommer att ta i livet.

Day klarade inte sitt test och antas vara död, han lever dock i staden men håller sig gömd. Han är eftersökt som brottsling men myndigheterna har inte hittat honom. Inte förrän June får i uppdrag att spåra upp honom.

De träffas och saker och ting tar en annan vändning. De blir kära (oväntat eller hur?) men det är inte huvudhistorien tycker jag. Det som är intressant är hur June funderar över sitt liv, samhället och över hur hennes bror dödades. Det är nämligen Day som står oskyldigt anklagad för det. Jag tycker att dystopier är väldigt spännande, jag kan föreställa mig allehanda katastrofer som skulle kunna orsaka sådana samhällsförvandlingar. Och så ger det en chans att tänka på vad vi idag kan göra för att vi inte ska gå mot en sådan framtid.

En riktigt, riktigt bra bok. Jag ska läsa efterföljande delar också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar