torsdag 1 januari 2015

2014

Då ska vi se vad jag läste under förra året.

Det blev 106 böcker, fyra färre än mitt goodreadsmål om 110 böcker.

55 var på svenska, 10 på finska och 41 på engelska.

Om jag jämför med 2013 har svenska böcker fått stryka på foten till förmån för de andra språken. Böcker på finska läste jag bara fyra av under 2013 så tio är en klar förbättring, ska fortsätta med det har jag tänkt.

71 av böckerna var skrivna av kvinnor och således var 35 författade av män.

Efter lite snabbt räknande så är den vinnande kategorin hos mig (föga överraskande) romance med hela 22 titlar. Det finns även en kategori som heter historisk romance som har hela 4 titlar men jag skulle nog vilja säga att en hel del av dem som hamnat i romancekategorin nog borde ha den där historisketiketten också. Nummer två i gengerkapplöpningen är deckare med 18 titlar. Trea blir då den lite flytande kategorin historisk (där allt mellan Mina drömmars stad och Hägring 38 hamnat) med 11 titlar.

YA har jag läst 6 titlar inom, 5 dystopier och till sist 6 ungdomsböcker. Resten är lite av varje.

Hela 47 böcker var delar av serier (att jämföra med förra årets 28). Serier som jag läste färdigt var Pohjantuulen alla, Det stora århundradet och Århundradet.

För 2015 tänker jag mig att 100 böcker är ett helt rimligt mål, det verkar vara ett rätt stadigt antal för mig. Jag ska fortsätta att läsa mer på finska, det går ju faktiskt lättare ju mer jag läser, och kanske några fler seriealbum.

Så här skrev jag förra året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar