torsdag 15 januari 2015

Att undervisa i läsförståelse

Av Barbro Westlund. Det här är en bok om undervisning i läsförståelse som främst riktar sig till lärare i de första skolåren. Det var talpedagogen på mitt jobb som tipsade om boken och tyckte att den nog kan innehålla en del nyttigt även för oss som jobbar på högstadiet. Det måste jag hålla med om nu när jag läst boken. Flera olika teorier och strategier presenteras och förklaras på ett begripligt sätt. Även om vissa saker passar allra bäst under de första åren i skolan tycker jag att jag som undervisar på högstadiet kan ta efter vissa saker. Om inte annat så kan jag ju tipsa mina kollegor som undervisar de yngre barnen om den här boken och att det förmodligen skulle kunna bli väldigt bra om de aktivt jobbade med någon strategi och så kunde jag ta vid när eleverna flyttar över.

Bland det jag tycker bäst om är beskrivningar av de strategier som fungerar bra i SO och NO-undervisning. Jag tror att de lärarna lätt glömmer bort att även de måste hjälpa eleverna att hitta lämpliga strategier för att förstå faktatexter. Själv har jag börjat jobba lite mer medvetet med läsförståelsen just innan jag började läsa den här boken och än mer nu efteråt. Jag har på något sätt tänkt att det inte ska behövas så mycket på högstadiet men nu har jag kommit fram till att det jag hittills gjort inte längre räcker till. Eller snarare så har min modell nått så långt den kan och för att nå längre måste jag byta.

Jag ska låta boken landa lite, fundera mer över den och sedan förmodligen läsa igenom en del avsnitt igen. En bra bok för alla lärare att läsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar