tisdag 13 januari 2015

Korsad


Av Ally Condie. För rätt länge sedan läste jag Matchad som är första delen i den här serien och tyckte  mycket om den. Under jul fick jag någon slags dystopidille och läste bland annat den här. Jag hade rätt höga förväntningar eftersom jag ju tyckte om den tidigare delen och helt ärligt för att jag tycker framsidan (eller framsidorna) är så fina. Tyvärr så tyckte jag inte riktigt lika mycket om den här som jag tyckte om den förra, antingen blir serien sämre eller så har jag ett felaktigt minne. På något sätt tror jag inte att den här boken är sämre eftersom jag tycker att den är rätt så välskriven och har en bra grundberättelse.

Det kan även vara så att jag är lite dystopimätt och helt enkelt jämför den här med för många andra. Läste The One, Legend och Allegiant ungefär i samma veva. Jag skulle nog vilja säga att de alla tre är bättre än den här. Jag kommer dock att läsa den tredje delen också eftersom det ju är så man gör när det gäller serier, tycker jag alltså.

Men jag måste säga att jag tycker att omslagsidén till den här serien är en av de bästa jag sett. För Cassia tar ju sig så att säga ut ur sin bubbla under bokens gång. Och eftersom hon verkar resa sig och stiga ur bubblan på det sista omslaget antar jag att det blir någon slags lyckligt slut på serie, för alla. Inte bara för henne och Ky utan även för hela landet.

Jag kom på det! Vad det är som stör mig lite med den här boken och varför den inte levde upp riktigt till mina förväntningar. Den är lite tam jämfört med de andra jag skrev om längre upp. Korsad skulle vinna på ett lite högre tempo och lite mer driv tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar