torsdag 29 januari 2015

Muuri

Av Katri Rauanjoki.  Det här är en av de mest märkliga böcker jag läst. Lite i stil med Haruki Murakamis Hard-boiled Wonderland and the End of the World. Jag vet inte riktigt om det är dröm eller verklighet, om det är en samtidsroman eller en fantasybok. Det gör egentligen inte så mycket mer än att jag som kontrollmänniska gärna vill veta vad jag läser. Men om jag  nu ska fundera över det vilket jag vill och det kanske dessutom är meningen så skulle jag säga att det är en fantasybok. Fast den börjar i nutid och flyttar liksom över till fantasyvärlden efter ett tag, den världen är visserligen väldigt lik vår värld men ändå inte. Samtidigt skulle det kunna vara så att boken börjar i nutid och fortsätter sedan i form av en dröm där man får följa med huvudpersonen under en natt eller så. Men det är också lite åt fantasyhållet så jag bestämmer mig för det.

Jag läste på en blogg att det här är en sådan bok som man kanske ska skriva om flera dagar eller kanske veckor efter att man läst den. Det måste jag hålla med om för jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om den. Ytterligare försvårar det att boken är på finska och jag helst skriver på svenska. Förmodligen blir det väldigt märkligt för den som läser det här och inte behärskar de båda språken. Sak samma, jag skriver ändå. Huvudpersonen har ett ordnat men kanske lite tråkigt liv, sedan blir hon gravid med sin på annat håll gifta chef. Först bestämmer hon sig för att göra abort men blir då skickad till en annan klinik eller sjukhus. Det här andra är jag osäker på om det finns eller inte, det är det som skulle kunna vara drömmen. Adressen hon ska till verkar nämligen finnas på den andra sidan av en mur som tydligen delar av staden. Senare visar det sig att det är så att muren kan vara det passandes gräns. Alltså vad man gör och inte gör i samhället. Väldigt märkligt och tankeväckande, om boken översätts till svenska så ta och läs den!

Merkillinen kirja tämä Muuri. En ole koskaan ennen lukenut tämän kaltaista kirjaa, Haruki Murakamin Hard-boiled Wonderland and the End of the World on ainoa joka minun mielestä on vähänkin saman lainen. Paljon mietittävää ja en oikein tiedä mitä kirjoittaa. Pitäisi varmaan miettiä vähän enemmeän mutta en oikeastaan tiedä auttaako se. Olisi kiinnostavaa puhua kirjasta muiden kanssa niin varmaan saisin paremman käsityksen siitä, tietää mitä muut pitävät siitä ja miten he ovat sen ymmärtäneet. Vaikeaa näin kirjoittaen ilmaista mitä oikeastaan pidän kirjasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar