onsdag 21 januari 2015

Nattvakt


Av Kit Whitfield. Jag är inte helt säker på om jag skulle ha tagit mig an boken om den upplaga jag läste hade det här omslaget. Det är visserligen snyggt gjort men de böcker jag vanligtvis läser brukar inte se ut så här. Jag tror att jag påverkas ganska mycket av omslag, mer än jag tror. Det kan vara anledningen till att jag läser så få klassiker, ofta är de i någon murrig färg och med bara titeln på omslaget. Sådant känns inte så läsinspirerande. Den version av Nattvakt som jag läste ser ut så här:

Lite väl mycket Vampire Academy över det omslaget men eftersom det är mer bekant för mig än collage-omslaget så fastnade den lättare i handen. Den råkade finnas i en hög på min kollegas skrivbord och jag behövde något att läsa. Det visade sig att boken var mycket bättre än jag först trodde. Jag hade nog någon slags förutfattad mening om böcker från Fenix förlag men efter att ha läst och sedan tittat igenom hemsidan ser jag att det inte alls stämmer. Om man har med Legend och I de vassa tändernas skog i sin utgivning tycker i alla fall jag att ett förlag är bra. Sedan fanns det lite annat som jag inte tycker så bra om men det spelar ingen roll. 

Åter till Nattvakt. I bokens samhälle är det normalt att vara lykant eller varulv och förvandlas varje månad. Lola är onormal och förvandlas inte, hon är en nolla. Alla nollor jobbar för staten och tar hand om sådant som lykanterna ställer till med när de är vargar. En spännande värld tycker jag, till skillnad från en del annat som kan placeras i samma genre är detta inte perfekt och bra utan lite mer skitigt och jobbigt. Samtidigt är det en helt okej deckare eller spänningsroman. Lite väl invecklad och  omständlig i slutet. Början var också lite lurig innan jag förstått hur det låg till med lykanter och nollor så ge inte upp läsningen allt för lätt. 

Någon som har fler urban fantasy-tips till mig? Det är en genre jag inte läser så mycket av.

2 kommentarer:

  1. Jag gillade inte Nattvakt, men det finns massor av bra urban fantasy! En av mina favoriter som också handlar om varulvar är Biten av Kelley Armstrong. Dock är det en serie och bara de två första böckerna finns översatta till svenska. Vill man läsa på engelska heter den istället, föga förvånande, Bitten.

    SvaraRadera
  2. Den har jag läst, Bitten alltså. Måste alltså titta på de andra böckerna i serien.

    SvaraRadera