fredag 23 januari 2015

Prodigy

Av Marie Lu. Det här är andra delen i Legend-trilogin. Hittills en av de bästa ungdomsdystopiserierna (om det nu ens är ett ord). Det har inte gått särskilt lång tid mellan Legend och den här boken men det har ändå hänt rätt mycket. Day och June är på väg bort från republiken vilket inte är helt lätt. För att lyckas och för att hjälpa människorna i republiken väljer de att gå ihop med rebellerna som kallas för patrioterna. Det är inte heller helt rätt och till sist får de hjälp från oväntat håll.

De tar sig till sist ut ur republiken men det de möter där är kanske inte så mycket bättre än det de lämnat. Det är faktiskt ett samhälle jag gärna hade läst mer om och kanske får man det i nästa bok, eller så inte. Det spelar inte en så stor roll i handlingen så jag tror kanske inte att man får veta mer i nästa bok, däremot skulle det kunna vara ett uppslag till en novell eller något liknande. Där är människorna fria men kanske ändå inte vid ett närmare påseende.

Dystopier är alltid spännande tycker jag eftersom de är en möjlig konsekvens av vårt liv här idag. Vissa dystopier beskriver hur jorden svämmats över eller det blivit krig där alla stridit mot alla, en liten grupp människor har överlevt och försöker skapa något bättre. Även det brukar slå fel och därifrån måste människorna skapa ytterligare något nytt och bättre. Alla scenarion skulle kunna vara sanna vilket enligt mig ger ytterligare krydda till berättelsen, jag kan inte se in i framtiden så det skulle ju kunna bli så. Det känns inte alltid så roligt men som vi lever idag i västvärlden är det inte hållbart så jag tror att något kommer att hända. Jag kan bara hoppas att det inte blir som i boken och att det istället får tjäna som underhållning och kanske lite som varnande exempel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar