torsdag 5 februari 2015

7 dagar

Av Deon Meyer. Jag tror att jag kan säga att Deon Meyer är min favoritdeckarförfattare. Eller, nu säger det. Han är min favoritdeckarförfattare. Jag hittade den här på bibblan när jag var in och hämtade en klassuppsättning av något helt annat. Att hålla koll på kommande utgivning är inte min starka sida så när jag ramlar över något nytt så är det en väldigt fin överraskning.

Jag hade önskat mig någon av hand deckare i julklapp av min sydafrikaresenär till syster men jag fick ingen. Fast jag till och med sms:ade de titlar jag inte läst. Hon är väl kanske ursäktad med att resan inbegrep mer savannsafari än bokhandelssafari. Nu intalar jag mig mest att jag inte alls är avundsjuk på hennes resa. Lite förundrad är jag faktiskt över att de inte besökte i alla fall en bokhandel, men alla gör inte plats i resväskan för planerade bokinköp har jag förstått.

I 7 dagar är det i alla fall Bennie Griessel vi får följa. Han är numer nykter men har rätt jobbigt med det, dessutom är hans kvinnliga vän inte heller alltid så nykter så det blir ytterligare komplikationer. Nu blir en polis skjuten och skytten hotar med att skjuta en polis per dag till ett helt annat fall är löst. 7 dagar tar det att lösa fallet. Boken går i snabbt tempo vilket gjorde att jag i princip sträckläste den, det är spännande hela tiden och jag vill veta hur det går! Med både mördaren, det ouppklarade fallet och med Bennie. Bennie är kanske lite av en stereotyp polis, lite äldre, lite sliten och lite ensam. Det gör dock inget eftersom han är på väg att göra något åt de sakerna och har en spännande tid framför sig.

Sydafrika känns som vanligt exotiskt och annorlunda samtidigt som det ändå verkar väldigt likt europa. Det är spännande även för att det politiska läget finns med och jag tycker mig ana en aningen kritisk hållning till dagens system från författarens sida. Om det jag vet om Sydafrika stämmer så tror jag att författaren är modig när han tar upp de här sakerna (diskriminering, korruption). Läs!

2 kommentarer:

  1. Kul att du gillar Meyer. Han är min favorit också. Kanse såg du intervjun i söndags? http://www.kulturkollo.se/2015/02/01/vem-dar-svaret-ar/

    SvaraRadera
  2. Har inte sett men ska genast se! :-)

    SvaraRadera