onsdag 25 februari 2015

Huset Longbourn

Stolthet och fördom. Tjänstefolkets berättelse av Jo Baker. Jag har tittat på den här boken flera gånger men dragit mig lite för att läsa den eftersom jag helt ärligt aldrig kommit igenom någon av Jane Austens böcker. De har varit för långsamma och de jag provat på engelska har haft ett besvärligt språk. Jag ska dock erkänna att jag inte provat på senare år så kanske det skulle gå riktigt bra nu.

Men nu beställde jag den här i alla fall och läste. Och vilken bra bok det är. Kanske jag skulle kunna beskriva den som en slags fanfiction och det tycker jag ofta är intressant eftersom jag ibland gärna vill veta mer om olika karaktärer eller vad som hände sedan. Eftersom jag faktiskt inte läst Stolthet och fördom så har jag ingen aning om jag skulle vilja veta något om tjänstefolket och när jag sett BBC:s serie är det inget jag tänkt på. Men oavsett det så är det här en bra bok, ofta tycker jag att utländsk historisk skönlitteratur handlar om de rikare skikten i samhället så därför är det trevligt med den här. Om det inte handlar om överklassen så är det stackars fattig arbetarklass som knappt har mat för dagen som skildras (och klassresan som nästan alltid följer på det). Svenska historiska böcker tycker jag oftare handlar om arbetarklass och det behöver inte alls vara någon klassresa inblandad (Bricken-serien till exempel).

Här är det alltså inte klassresa med mörk och stilig man som transportmedel och inte heller bara smuts och elände utan en rätt trevlig miljö. Som givetvis har sina avigsidor men som på det hela taget ändå är rätt hoppfull. Och så avslöjas okända sidor hos Mr Bennet.

Det enda jag saknar i boken är något mer om Mary. Hon är liksom alltid i skymundan, både i originalet och i den här boken. Kan inte någon skriva en bok om henne?

2 kommentarer:

  1. Det finns en bok om henne av Colleen McCullough :)

    SvaraRadera
  2. Hoppsan, det har jag helt missat. Måste kolla upp det :-)

    SvaraRadera