torsdag 12 mars 2015

Britt-Marie var här


Av Fredrik Backman. Så har även jag läst Britt-Marie något efter alla andra men den fanns ju på bokrean. När jag läser har jag en liten känsla i bakhuvudet av att det finns en risk för att Backmans böcker blir lite för lika varandra. Även om de behandlar olika teman och i grunden är allvarliga och sorgliga så blir själva utförandet lite för likt. Det är roligt på ett Backmanskt sätt och är det det man vill läsa så ska man givetvis göra det men jag måste säga att jag blir lite mätt på det. Jag tycker att boken är bra på många sätt och väldigt tänkvärd och väldigt, väldigt rolig. Men jag har liksom läst det förut i Ove och Mormor, även i Vad min son behöver veta om världen.

Jag tror dock att man kan få massor av människor att börja läsa eller fortsätta sin trevande läskarriär genom att ge dem Ove och Britt-Marie. Faktiskt gav jag och en kollega Ove till en Saab-ägande kollega förra året. Läsningen började tydligen bra men det kom visst något i vägen vilket inte stödjer min tes om att locka till läsning. Därför kommer nog Britt-Marie att få följa med en fotbollsspelande kollega hem i sommar. Man ska inte förkasta allt bara för en liten motgång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar