tisdag 17 mars 2015

Dagboken från i morgon

Av Cecilia Ahern. Jag var lite skeptisk till den här boken men tänkte att den kanske kan passa på jobbet och köpte den på bokrean. Det var omslaget och det jag tidigare läst av samma författare som gjorde mig fundersam, jag var rädd att det skulle vara lite väl sockrigt. Men se det var det inte! Tvärt om skulle jag vilja säga.

Boken är på många sätt riktigt, riktigt allvarlig. Samtidigt som den är bitskt rolig också. Tamaras pappa tar livet av sig när affärerna går dåligt och Tamara och hennes mamma måste flytta ut på landet till morbror och moster. Det hade kunnat bli lite klyschigt, särskilt när Tamara hittar en dagbok i en hylla i bokbussen. Dagboken visar sig innehålla anteckningar om kommande dag.

Det är inte alls så fånigt som det låter (även om det här med Laurie i grannhuset blir lite väl mycket). Tamara lyckas göra en del som kanske eller kanske inte är olagligt, blir vän med syster Ignatius och upptäcker att mostern är en väldigt underlig typ.

En bra och lättläst bok helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar