fredag 24 april 2015

En ö i havet #1-4



Jag vet inte riktigt varför det dröjt så länge innan jag läst de här böckerna. Det kan hända att jag tänkte att de var för barnsliga när de först gavs ut (jag gick på högstadiet) men samtidigt har jag alltid tyckt om historia så därför borde de ha intresserat mig. Å andra sidan var inte informationen om nya böcker alltid så snabb då, jag minns inte att jag var särskilt ofta till biblioteket heller då. Jag tror mest att jag lånade av kompisar och liknande. På gymnasiet däremot var jag stamkund i skolbiblioteket.

Alla fyra delarna finns som e-bok hos mitt bibliotek så de var lätt och behändigt att låna. De är inte särskilt långa heller, omkring hundra sidor per bok så det gick väldigt snabbt att läsa. Det finns en TV-serie också som jag någon gång sett något enstaka avsnitt av men nu skulle det vara roligt att se hela serien.

Innehållet är nog bekant för många men i korthet så får man följa systrarna Steffi och Nelli som skickas från Wien till Sverige när judeförföljelserna börjar bli allt för svåra. De hamnar i olika familjer på en västkustö. Steffi är huvudperson och det är genom henne allt berättas. Föräldrarna blir kvar i Wien och de skriver brev till varandra till den dag när det inte längre kommer svar från pappan.

Jag tycker att det är en mycket fin berättelse som tar upp något som jag inte var så bekant med innan, att det kom judiska barn till Sverige under kriget utan sina föräldrar. Jag har mest läst om de finska barn som kom. Jag tror att det här är en serie böcker som skulle kunna fungera mycket bra på högstadiet eftersom den tar upp så väldigt mycket som är aktuellt för en elev. Det mest uppenbara är förstås andra världskriget som är ett ständigt aktuellt ämne i historieämnet men även identitetsskapande, språk, kompis- och kärleksrelationer tas upp på ett fint sätt. Vissa saker skulle jag gärna läsa mer om (som till exempel om hur tant Alma resonerar kring lillasyster Nelli) men det är nog för att jag numer är vuxen och inte tonåring. Läs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar