torsdag 28 maj 2015

Barn av sin stad

Av Per AndersFogelström. Jag minns att någon av mina universitetslärare tipsade om den här serien när jag pluggade historia. Jag tror att det kom upp till diskussion för att TV-serien Snapphanar just visats på SVT och någon av Arn-filmerna haft premiär. Ingen av filmerna föll läraren i smaken i fråga om historisk korrekthet och därför kom den här serien av böcker på tal.

Nu är jag ingen expert på Stockholmshistoria och har genom mycket romanceläsande tränat bort mitt öga för "så där kan det inte ha gått till för att..." men jag skulle nog vilja säga att jag håller med min dåvarande lärare om att det här är rätt korrekt. Jag tycker nog att personerna också skildras på ett nyanserat och trevligt sätt, de är liksom inte bara bihang till det historiska förloppet så att säga.

Jag skulle tro att det är extra roligt att läsa den här serien om det är så att man bor i Stockholm eller har varit där ofta, själv kommer jag inte ens ihåg när jag varit där sist. Det är nog gått och väl över tio år sedan. Känner man till staden kan man nog på ett bättre sätt leva sig in i förändringarna som skett och kanske allra mest förundras. Jag tyckte om boken eftersom jag gillar historia och den här typen av familjeberättelser (Jan Guillou och Ken Folletts liknande böcker hör till mina favoriter). Jag ser fram emot att läsa de två sista böckerna i serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar