onsdag 3 juni 2015

En enda hemlighet


Av Simona Ahrnstedt. I måndags när jag kom hem från jobbet låg det ett paket på köksbordet innehållandes den här boken. Jag har med flit inte hållit reda på när den kommer ut för att inte längta allt för mycket så det var en mycket, mycket glad överraskning. Jag gillar den historiska serien väldigt mycket och läser mest historisk romance och då kanske det är bra att vidga vyerna lite med romance idag. Jag är ingen expert på romance som utspelar sig idag (det har säkert något namn som jag inte känner till) men den här boken som nu är min andra erfarenhet av den genren har ändå mycket gemensamt med de historiska jag läst. Själva poängen med att läsa romance enligt mig är underhållning och verklighetsflykt, det brukar uppfyllas bäst av historisk romance eftersom jag har alldeles tillräckligt av vanlig vardag varje dag. Den här boken utspelar sig visserligen i nutid men det är inte en särskilt välbekant miljö för mig med överklass, jetset och mycket pengar (jag är hästägare = lätt att räkna ut att jag inte har några pengar). Det är rätt glamoröst men utan kostnadsupplysningarna som den förra boken innehöll, kanske författaren den här gången känner sig säkrare i miljön och därmed kan hoppa över att tala om vad saker kostar? För mig är miljön och personerna övertygande i alla fall så jag tycker att hon lyckas. Eventuellt spårar det ur lite grann med gisslanfritagningen men jag har överseende med det eftersom i alla fall gisslantagning kan ske. Sådana fritagningar är det dock mer sällan jag läser om. Därmed inte sagt att de inte förekommer och något hjältedåd bör alltid finnas med tycker jag.

Jag gillar sidohistorien med ytterligare en kärlek som känns rätt rar och oskyldig. Jag funderar lite på om den är tänkt som en motvikt mot det lite mer kinky i huvudkaraktärernas förhållande. I sådana fall fungerar det bra tycker jag och jag hade gärna läst lite mer om dem faktiskt. För det är bara att konstatera att kinky inte är riktigt mitt intresseområde. Jag kan dock inte låta bli att tycka att det är rätt modigt att skriva om (det finns säkert en hel genre med sådan romance på engelska men ändå) i en bok som jag tror når ut till fler och nya läsare än annan romance gör.

I slutet blir jag väldigt nyfiken på nästa bok, epilogen skapar en förväntning om spännande tider tycker jag. För mig antyder den även att mönstret med en serie med en bok per person i syskonskaran bryts och det verkar spännande. På något sätt är det som jag förstått det ändå tänkt att allt ska hänga ihop, annars hade det väl inte hetat att det är en serie? Jag gillar även den lilla referensen till den tidigare serien, det var snyggt tycker jag.

Sammanfattningsvis är det en bra, underhållande och därmed läsvärd bok. Omslaget är snyggt och med den där lite obestämbara strukturen, det är trevligt att hålla i helt enkelt. Den kom dessutom precis i rättan tid, mitt huvud är fullt av uppgifter, betyg, avslutningsförberedelser, städning och annat som hör till så här i slutet på terminen så en paus i form av lite romancesträckläsning var mer än välkommet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar