söndag 2 augusti 2015

American sniper

Av Chris Kyle. Jag har inte sett filmen men blev lite nyfiken på boken där den stod på bibblans nyhetshylla. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om den. Kanske jag börjar med det uppenbara som att den kanske hade behövt en extra korrekturläsning vad gäller meningsbyggnad och sådant. Att börja i den änden är aldrig bra, sådant ska komma i slutet som en slags parentes för att resten av boken var så bra att det inte gjorde så mycket med några språkliga missar. Men nu är det först.

Kanske det är svårt för mig att förstå boken för att den är så amerikansk och jag aldrig har varit där? Jag har väldigt svårt att förstå den här fosterlandskärleken som tar uttryck i att man åker över halva klotet för att föra krig. Om nu det här andra landet tagit sig friheter med den fysiska gränsen till mitt eget land skulle jag kanske ha lättare att förstå men att åka till säg Australien för att delta i ett krig skulle aldrig falla mig in.

På förlagets sida står det att boken är spännande som en thriller. Det håller inte jag med om, den var snarare rätt långtråkig med massor av händelser staplade efter varandra. Jag tyckte inte att det var något som byggde upp någon slags spänning eller förväntan om att få reda på hur det går.

Jag tror inte att jag tillhör den här bokens målgrupp helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar